sunnuntai 5. helmikuuta 2012

Haaska kyntää merta



Olen lähdössä Tukholmaan.  Huvikseni. Laivalla. Teen sitä aika usein.  Ja joka kerta kun kiskon pientä vetolaukkuani kohti laivaa, poskeni punehtuvat aavistuksen ja pälyilen hermostuneesti oikealle ja vasemmalle. Pelkäänkö kenties tullimiehiä? No en tietenkään! Jos joku luulee Kindermunan muoviseen yllätyskoteloon pakattua ihmesuolaani joksikin laittomaksi aineeksi niin saa kyllä pitkän nenän. Tullimiehistä viis, Pentti Linkolaa minä pelkään! Kaikki alkoi siitä kun luin hänen esseekokoelmansa ”Voisiko elämä voittaa”. Siinä hän paheksuu nykyistä elämänmenoa riemastuttavia kielikuvia säästelemättä, mutta yksi niistä osui minuun ja jäi ihoni alle ja vaikka nyt ei olekaan kyse mistään loistoristeilystä Karibianmerellä, mieleeni tulee aina sama katkelma Pentin kirjasta. Muistan sen ulkoa. Se menee näin:

” Voiko olla sen arvottomampaa, roistomaisempaa tointa kuin nikkaroida turhuutta maailman merille, haaskata viimeisiä luonnonvaroja loistoristeilijöihin, joissa ihmiskunnan elähtäneimmät haaskat viskihuuruissaan kyntävät Karibianmerta ympäriinsä?” (Kursivointi minun.)

Ja jännitän koko matkan putkea pitkin laivaan, että jostain ilmestyy Pentti, tarttuu varpushaukkamaisella otteella minua niskasta ja taluttaa takaisin terminaaliin ja ulos asti ja alkaa läksyttää minua ja sanoo ehkä jotain sellaista kuin että jos rouva on pitkästynyt ja haluaa Tukholmaan huvittelemaan, rouva on hyvä ja ottaa (lähes käyttämättömän) polkupyöränsä ja ajelee Tukholmaansa pohjoisen kautta, itse asiassa se saattaisi tehdä oikein hyvää rouvalle sekä fyysisesti että psyykkisesti. Enkä voisi kiistää enkä rehellisyyden nimissä olla eri mieltä ja siksi toisekseen Pentti itse on tehnyt ulkomaanmatkansa pyörällä, ajellut huvikseen vaikka Ranskaan tai Unkariin. Mutta Tukholma on ihana! Ja minulla on käyttämätön lahjakortti NK:lle.... (EI, näistä Pentti ei ilahtuisi eikä leppyisi). Öh, Pentti....olen menossa tervehtimään sairasta ystävätärtäni....Hänellä on, tuota...nuha!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti