tiistai 5. marraskuuta 2013

Kulinaarinen aarrekartta

 
Paasto jatkuu. Hyvin menee. Tunnen orastavaa riehakkuutta (paastomaniaa?) ja janoan SEIKKAILUJA! Olen matkustanut viime vuosina syvälle, se on ollut palkitsevaa, tarpeen ja opettavaista, mutta nyt haluan matkustaa pitkälle. No, tavallaan kohta pääsenkin, kun edessä on se pitkä vaellus. Mutta se ei riitä! Lisäksi olen alkanut haaveilla klassisen Route 66:n kokemisesta. Olisi ihanaa vain mennä eteenpäin! Halki Amerikan! Saga Noren- nahkahousut jalassa! Oloni on jo valmiiksi otollisen huoleton ja luottavainen. Pitkä laivamatkakin maistuisi. Hurtigrutenista Grönlantiin olen haaveillut jo iät ja ajat.  Ja Uudesta Seelannista.

Yleensä jossain vaiheessa paastoa kiinnostun tavattomasti ruuasta, selailen ja kokeilen reseptejä. Olen ottanut tavakseni leikata kokeilemisen arvoisia lehdistä ja liimata niitä ikivanhaan ruutuvihkoon. Mutta olen kelpuuttanut mukaan muutakin kuin ruokaohjeita. Kuvia tai juttuja jotka jollakin tasolla vetoavat. Mukaan on päässyt kuvia kiintoisista huviloista,
puutarhoista, Odd Mollyn hienosta takista (kyytipoikana tuli sitä mallannut Viivi Avellan...)
Tukholman Sturebadin mainos, kuvia Italiasta,
 
7-kohtainen lista ”herkkyyden eduista” pähkinäpiiraan ohjeen kylkeen,  
Kotilieden kuva ihanasta huoneesta jossa mäyräkoira kellii sängyssä jne. jne.
Ainoa ruokaohje, joka tällä kertaa aidosti kiinnosti, oli tomaattipiirakka. Joku niissä tomaateissa nyt kertakaikkiaan kiehtoo! Ja jouluksi päätin tehdä ruotsalaisia sahramipullia, joihin raastetaan marsipaania jo taikinan sekaan!  Muuten olen ollut tämän paaston aikana poikkeuksellisen passiivinen kyökin puolella. Yhden vaivaisen karjalanpaistin (karjalaispaistin, niin kuin mies sitä kutsuu) sain aikaiseksi ja kulhollisen valkosipulia uhkuvaa porkkanalevitettä myös, mutta siihen se on tällä erää jäänyt. Sen sijaan olen nauttinut vuodenaikaan sopivista elokuvista. Sellaisista joilla on kauniit nimet, kuten ”Serendipity”, ”Sweet November” ja ”Noel”, sekä luonnollisesti jokavuotisen joulunodotuksen täyteen vauhtiin laukaisevan ”Love Actually”:n.
Pari päivää on satanut ja myrskynnyt, mutta tänään taivas on korkealla. Kaikki on ihan mahtavaa!

James Blunt: Bonfire Heart: http://www.youtube.com/watch?v=g1j1qwQQ8-Q

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti