Tammikuu on jo
hujahtanut yli puolenvälin. Helsinkiin on tullut talvi, ja olen ottanut
siitä kaiken irti. Korkeapaineen ja valon myötä tuntuu kuin olisin saanut viimein
vedetyksi pääni ulos juuttisäkistä, mikä tuntui ihanalta, varsinkin kun en edes ollut tajunnut pääni olevan siellä! Pakkasen ja vaatimattoman lumikerroksen innoittamana vein
karvamattomme tuuletusparvekkeelle ja kuinka ollakaan, juuri kun olin
nostamassa hirvitystä kaiteelle, käteni ikään kuin menivät aivan veltoiksi ja matto valahti parvekkeen lattiaa peittävään
neitseelliseen lumeen. Ja voi hyvänen
aika sentään, että pitikin sattua!, sama tapahtui vielä toistamiseen
(toisinpäin) ja sitten vielä unohdin
maton parvekkeelle pakkaseen puoleksitoista vuorokaudeksi... Teki sille hyvää.
Pakkanen on tehnyt ihmisistä tehokkaita ja lelukauppaan tullaan kun on jokin tarkka, ennalta mietitty tarve. Kassapöydän eteen ilmestyy untuvatakkiin ja paksuihin talvitöppösiin sonnustautunut hahmo, ja jostain pipon ja useaan kertaan kaulan ympäri kiedotun huivin välimaastosta kuuluu: "Yksi myyrä ja paketti muovailuvahaa, kiitos."
Mitäs muuta? No, olen nähnyt meren jäätyvän. Lisäksi olen
antautunut kulttuurielämyksille ja käynyt useassa taidenäyttelyssä, yhdessä
tosi järkyttävässäkin
ja parissa superihanassa. Uudenmaankadulla on gallerioita
vieri vieressä ja yhdessä on parhaillaan näytillä Emmi Mustosen Vermeer-sarja.
Galleristi on suloinen ja intohimoisesti asialleen omistautunut. Kerran hän
suorastaan kiskaisi minut käsikynkästä sisään galleriaan suoraan kadulta, kun
erehdyin vähän hidastamaan vauhtia sen kohdalla ja hän vahtii, että tauluja
katsotaan ajatuksella. Nyt hän
kovisteli kahta korkeahkon iän saavuttanutta turkkirouvaa, että ”Nooooh? Kai te
huomasitte tuon nykyaika-aspektin, joka tauluissa on mukana?” johon rouvat
hädissään että ”Juujuu, kyllä kyllä kyllä!!” Ja minä jo naureskelin mielessäni,
että nyt rouvat saavat kyytiä, ja olin jo poistumassa vaivihkaa kun hän äkkäsi pakoyritykseni
ja kysyi haastavasti, että ”Mikä sinusta noista on paras?”. Onneksi en ollut ollut
unessa ja olin oikeasti kiinnittänyt erityishuomiota pariin tauluun, ja pystyin
osoittamaan yhtä suoralta kädeltä, että tuo, johon hän esitti välittömästi
jatkokysymyksen, että ”Miksi?” ja minä olin ihan että tuohan on oikea
herhiläinen ja antaisi nyt, herranen aika sentään, ihmisen OLLA ja änkkäsin
tuskastuneena jotain ja sitten hän kertoi auliisti ja kiinnostavasti Emmin töistä enemmänkin ja jos
minulla olisi ollut tonni ylimääräistä, olisin helposti voinut ostaa yhden.
Päätin perustaa
joulubonuksistani yksityisen rahaston, kulttuurirahaston,
josta myönnetään sumeilematta avustusta (minulle!) kaikkiin kulttuurielämyksiin, joihin
vain keksin sitä hakea. Kävin teatteri Takomossa katsomassa ”Sinusta tehtiin
laulu”-näytelmän. Yleisössä oli näyttelijöitä ja muuta kulttuuriväkeä enemmän
kuin lavalla konsanaan. Lisäksi minulla on jo hankittuna lippu Oopperan Bella
figura- balettinäytökseen. Olen päättänyt käydä kerran myös oopperassa. En ole
ollenkaan oopperafani. Mutta minusta olisi ihanaa olla sellainen! En
vain pysty. Mutta haluaisin päästä edes vähän jyvälle
siitä mikä siinä on ihmisiä jaksanut kiehtoa iät ja ajat niin että Pikku
Naisia-elokuvan Jokin oikein itki ja hihkui ja Pretty Womanin piinkova
prostituoitu herkistyi kyyneliin sitä kuunnellessaan. En ole
vielä varannut lippuja ja totuuden nimessä on sanottava, että toistaiseksi olen
katsellut ohjelmistoa sillä silmällä , että mikähän näistä olisi vähiten kauhea ja pitäisikö valita
se missä on ylilyövimmät ja näyttävimmät lavasteet vai se mikä on musiikillisesti kliseisin ja
elokuvista tuttu. Mietin asiaa.
Aion olla
kulttuurivuoteni mittaan avarakatseinen
ja valmis antamaan mahdollisuuden monenlaiselle tarjonnalle stand
up-esityksistä sirkukseen ja farssiin asti ja olen avoin myös spontaaneille yllätyksille, kuten
Kluuvista Kaisaniemeen johtavassa tunnelissa kuulemalleni nokkahuiluversiolle
”It’s now or never”-kappaleesta, joka sai minut hörähtämään naurusta ääneen ja
siitä seuranneen nolostuksen vallassa tyhjentämään kukkaroni hilut
(1,20e) nokkahuilistin edessä nököttävään hattuun. Niin ja haluan
ehdottomasti käydä Svenska Teaterissa katsomassa ihan mitä tahansa. Mies on
ilmoittautunut halukkaaksi tulemaan mukaan ainakin joihinkin
teatteriesityksiin.
Lisäksi olen tietysti
lukenut kirjoja. Insiproivin oli Arno Kotron Christer Lybäckistä kirjoittama
elämäkerta ”Veitsen terällä”, joka kertoo miten paatuneesta alkoholistista ja
roistosta tuli sinnikkyydellä ja kovalla työllä kirurgi ja miten hän jossain
vaiheessa kävi sairaalassa töissä teltasta
käsin ja pitkään myös asuntovaunusta, kun koko kirurgin palkka meni vanhojen
velkojen maksuun, mutta nyt on toki pelit ja vehkeet, ja mikä tärkeintä, työ
jossa tuntee todella saavuttaneensa jotain ja jonka kokee omakseen. Ihanin taas
oli Martha Manningin, amerikkalaisen psykologin ja terapeutin kirja
”Undercurrents. A Life Beneath the Surface”, jossa hän kertoo masentumisestaan
ja hitaasta toipumisestaan. Se on hauska ja lämmin kirja. Martha muun muassa
kertoo, miten hänen potilaansa joka oli sairastunut parantumattomaan syöpään
oli ennen kuolemaansa halunnut kiittää Marthaa siitä mitä hän oli sanonut,
koska se oli lohduttavinta, mitä kukaan oli hänelle osannut siinä tilanteessa
sanoa, ja niin TOTTA ja VIISASTA. Martha oli ollut tietysti mielissään ja
ajatellut että tässä se vuosien opiskelu ja ihmismielen tutkiskelu nyt
palkitaan, juuri tämän vuoksi minä tätä teen, mutta hän ei ollut muistanut mitä tarkalleen ottaen oli tilanteessa sanonut, joten hän pyysi potilasta virkistämään
muistiaan. Lause oli ollut ”This really sucks.”.
Rem: Everybody Hurts: http://www.youtube.com/watch?v=Y6yUY7M9yfw
Ystävän neuvo: ooppera kannattaa jättää väliin. Olen kokeillut.
VastaaPoistat: Tampereen Juho-setä
Nii-in, kamalaahan se varmaan tulee olemaan, mutta toisaalta tekee mieli mennä mukavuusalueeni ulkopuolelle ja elää USKALIAASTI!
VastaaPoista