sunnuntai 12. toukokuuta 2013

Introvertin ihana päivä

 Ah onnea, en ole joutunut puhumaan koko päivänä kuin muutaman sanan! Sen sijaan olen kuljeskellut pitkin kaupunkia ja ollut kaikessa rauhassa kotona. Olimme yökylässä Vallilassa ja mies jäi sinne vielä kun minä lähdin viettämään omaa päivääni. Kuljin Kallion katuja ja ihastelin heräävää vihreyttä ja äitienpäiväaamun uinuvaa rauhaa.

Kaikki paikat olivat kiinni, paitsi räikein ikkunatarroin somistetut eksoottiset ”massage”- liikkeet, joiden ovet olivat oikein kutsuvasti AMMOLLAAN.  Kävelin rantaa pitkin Kaivopuistoon
 

ja poikkesin tietysti myös Kanuunaan josta löysin uudet, käyttämättömät mustat juoksutrikoot ja pinkit juoksushortsit, ilmeisesti maailmankaikkeus haluaa tukea liikuntaharrastustani, ja sieltä Korkeavuorenkatua pitkin kotiin, jossa tein itselleni lounaan (broileria ja kaalisalaattia ja jälkiruuaksi vaniljarahkaa ja mansikoita) jonka söin nojatuolissa samalla kun luin Julia Cameronin ”Finding Water – The Art of Perseverance”-kirjaa, jossa Juliakin kipuilee olemisensa ja kirjoittamisensa kanssa.
Lelukaupan asiakaspalvelu, yltiösosiaalinen mies jonka mukana tulee pakostakin  seuraelämää enemmän kuin ikimaailmassa itse itselleni järjestäisin (mistä olen kyllä kiitollinenkin!), opettaminen ja vapaaehtoistyö vievät aika ajoin (lue: tämän tästä) kaltaiseni  sisäänpäin suuntautuneen  ihmisen tilaan, jossa omaa tyhjää aikaa on raivattava hinnalla millä hyvänsä, muuten iskee hulluus tai syvä uupumus tai molemmat, eikä tämä ole liioittelua eikä vitsi. Enkä minä ole mitenkään poikkeuksellisen väsynyt tai poissa tasapainosta. Enimmäkseen olen loistavalla tuulella. Mutta tämmöisiä me introvertit olemme.


Minulle sisäinen maailmani on aina ollut todellisempi ja kiinnostavampi kuin ulkoinen, jossa siinäkin on tosin paljon kiintoisaa ja houkuttavaa, kuten vaikka avaruus, luonto, kirjat ja Eduskunnan kyselytunti. Ja Solsidan! En ole ikinä oikein voinut tajuta, että on olemassa ihmisiä, jotka aidosti jaksavat olla muiden seurassa tauotta vaikka kuinka kauan, vaikka monta vuotta karkaamatta välillä johonkin luolaan olemaan yksin (äidit ovat totisesti kukkansa ja kakkunsa ansainneet!), tai ihmisiä, jotka  puhuvat koko ajan ihan mistä vain, ikään kuin vuodattavat jatkuvana virtana ulos kaiken mitä heidän päässään risteilee. Sellaisia tyttöjä oli paljon yläasteella ja lukiossa ja ihmettelin aina että mistä tuota juttua oikein riittää ja miten he jaksavat selittää koko ajan! Minulle se vastaisi suunnilleen tilaa, jossa minulla olisi iso reikä ihossa ja vuotaisin hiljalleen kuiviin ja ennen pitkää lyyhistyisin voimattomana maahan.  (Toisaalta ymmärrän erittäin hyvin ihmisiä, jotka kirjoittavat ylös sensuroimatta kaiken mitä heidän päässään risteilee ja kyllä minuunkin joskus iskee halu ja tarve lörpötellä, mutta en yleensä jaksa ylläpitää sitä muutamaa minuuttia kauempaa.) Ei minulla ole varsinaisesti mitään ihmisiä vastaan, tunnen monia aivan hurmaaviakin, minä vain väsyn heistä ja latautuakseni tarvitsen paljon omaa aikaa hiljaisuudessa. Onneksi mies tajuaa sen joten kuten, tai on ainakin joutunut oppimaan miten hankalaksi kaikki käy, jos minua ei jätä välillä rauhaan ja hän huomautteleekin usein miten törkeän onnelliselta näytän aina kun hän on lähdössä  POIS kotoa.

 
Joskus ajattelin, että mahdanko sittenkään olla pesunkestävä introvertti tai olenko kenties  jonkinlainen  kaappi-introvertti, kun osaan kuitenkin tarpeen tullen antaa itsestäni melkoisen sanavalmiin ja sosiaalisen ja juhlia rakastavankin kuvan, mutta kyllä jokainen minut lähemmin tunteva tietää, että kohtaamiset ulkomaailman kanssa ovat aina pienen  pinnistelyn ja harjoittelun tulosta ja vaativat vastapainokseen pitkät pätkät omaa rauhaa. Olen herkkä äänille, mutta en erityisen herkkä ihmisten mielipiteille.  En vastaa puhelimeen jos en tunne soittajaa (enkä aina vaikka tuntisinkin), en vastaa ovisummeriin jos en odota ketään kylään (alkuaikoina joskus vastasin ja silloin siellä useinkin huhuili joku humalainen joka halusi tietää miten Suomi pärjäsi Euroviisuissa tai vastaavaa), soittelen ani harvoin oma aloitteisesti kenellekään, small talk vie minusta kaikki mehut,  ryhmätyöt ja palaverit ovat minusta suurelta osin ajan haaskaamista. Kompromissiratkaisut ovat mielestäni järjetön ratkaisu, joka jättää kaikki tyytymättömiksi. Luontaisin tapani kommunikoida on lähettää tekstiviesti. Kammoan facebookia, pelkkä sana "verkostoituminen" nostaa adrenaliinitasoni huippulukemiin, mutta kuitenkin tykkään kovasti kirjoittaa tätä blogia. Ja yllätys, yllätys, minusta on ihanaa antaa lahjoja!
No, tämä nyt vain tiedoksi niille jotka eivät vielä tätä minusta tienneet ja ovat ehkä joskus ihmetelleet, että miksi tuo on tuollainen. Ja pohjustukseksi sille, että olen lähdössä pariksi viikoksi mökille olemaan omassa rauhassani ilman nettiä enkä näin ollen tule päivittämään blogiani vähään aikaan. Mutta voitte olla varmoja, että minulla on kaikki mitä mainioimmin ja voisin tehdä kuten Mark Levengoodin äiti konsanaan,  kun hän lähti kuudeksi viikoksi lomalle Maltalle ja lähetti sieltä perheelleen kortin: "Täällä on ihanaa! Minulla ei ole ikävä ketään teistä!" Mutta en tee sitä. Olenhan poissa vain pari viikkoa. Sitä paitsi olen huono lähettelemään kortteja. Ja mistä sitä tietää, voi minulle vaikka  tullakin ikävä!
 
Notting Hill: When you say nothing at all: http://www.youtube.com/watch?v=stUuxTaihNQ&feature=related 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti